Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Affandi Pelukis Maestro dari Indonesia, Muzium dan Ciptaan Seni Penuh Makna



Affandi Koesoema ialah seorang pelukis berbakat di Indonesia. Beliau dikenali sebagai maestro lukisan dengan gaya abstrak dan romantik. Selain bakatnya, beliau juga prolifik dalam bidang seni lukis, kerana telah menghasilkan sekitar 2,000 lukisan sepanjang hayatnya. Karya beliau telah dipamerkan di pelbagai negara seperti; England, Amsterdam dan India.

Affandi dilahirkan pada tahun 1907 di Cirebon, Jawa Barat. Ayahnya bernama R. Koesoema, seorang jururawat di sebuah kilang gula di Ciledug, Cirebon. (tarikh lahir tidak direkodkan).

Affandi mendapat pendidikan formal yang agak tinggi, beliau bersekolah di Hollandsch Inlandsche School (HIS), Meer Uitbreid Lager Onderwijs (MULO) dan Algemeene Middelbare School (AMS).

Sebelum menceburi dunia seni lukis, Affandi merupakan seorang guru dan bekerja sebagai pengutip tiket dan membuat papan iklan di pawagam di Bandung. Kerja itu tidak bertahan lama, kerana dia lebih suka melukis.

Bakatnya berkembang melebihi sains lain dalam hidupnya. Pada tahun 1933, pada usia 26 tahun, beliau berkahwin dengan seorang gadis dari Bogor, Maryati. Dia dikurniakan seorang anak perempuan bernama Kartika Affandi.

Affandi adalah ahli kumpulan Lima Pelukis Bandung. Mereka ialah Hendra Gunawan, Barli, Sudarso dan Wahdi serta Affandi yang dipercayai ketua kumpulan itu. Golongan ini memainkan peranan penting dalam perkembangan seni di Indonesia.

Pada tahun 1943, Affandi mengadakan pameran solo pertamanya di Bangunan Poetera, Jakarta, yang sedang diduduki oleh tentera Jepun di Indonesia. Empat Siri yang terdiri daripada Ir. Soekarno, Drs. Mohammad Hatta, Ki Hajar Dewantara dan Kyai Haji Mas Mansyur mengetuai Bahagian Kebudayaan Poetera (Poesat Tenaga Rakyat).

Semasa pengisytiharan 1945, ramai pelukis terlibat. Salah satu cara ialah menulis perkataan "Kebebasan atau Kematian" pada kereta dan dinding kereta api. Affandi ditugaskan untuk membuat poster yang menunjukkan seorang lelaki yang dirantai, tetapi rantai itu telah putus. Kata-kata pada poster itu ialah "Boeng, jom boeng" seperti yang disarankan oleh Chairil Anwar.

Kerana bakat seni yang baik, Affandi menerima biasiswa untuk belajar seni lukis di Santiniketan, India. Tetapi apabila dia datang ke India, dia ditolak kerana dia dianggap tidak memerlukan pendidikan lukisan. Dia akhirnya menggunakan biasiswa untuk mengadakan pameran di seluruh India. Selepas pulang dari India pada 1950-an, Affandi telah dicalonkan oleh PKI untuk mewakili ahli bukan parti dalam pilihan raya berperlembagaan. Dan dipilih, serta Prof. ir. Saloekoe Poerbodiningrat dsb., untuk mewakili orang bukan parti.

Apa yang Affandi cakapkan ialah perangai haiwan, bukan perikemanusiaan. Dia seorang pelukis yang dekat dengan flora, fauna dan alam sekitar, jadi dia bercakap tentang tingkah laku haiwan. Apabila beliau terkenal pada tahun 1955, kesedaran masyarakat terhadap alam sekitar masih rendah.

Affandi juga merupakan pengerusi Lekra pusat (Institut Kebudayaan Rakyat), pertubuhan kebudayaan terbesar yang dibubarkan oleh rejim Suharto. Beliau juga merupakan ahli Institut Seni Halus bersama Basuki Resobowo, Henk Nuntung dan lain-lain.

Pada tahun 1960-an, gerakan anti-imperialis Amerika secara agresif menyerang Vietnam yang merupakan sebahagian daripada budaya Amerika yang digelar "budaya imperialis". Filem Amerika diboikot di negara ini. Ketika itu Affandi mendapat jemputan pameran di bangunan USIS Jakarta, Affandi turut mengadakan pameran di sana.

Semasa hayatnya, Affandi mencipta sekitar 2,000 lukisan. Karya beliau dipamerkan di pelbagai negara di dunia, di Asia, Eropah dan Amerika. Apabila melukis, dia bermain dengan warna untuk meluahkan apa yang dilihat dan dirasai, dia juga sering menumpahkan cat cecair terus dari tiub dan kemudian mengelap cat itu dengan jarinya.

Bagi mendekati karyanya dan memperkenalkan kepada peminat lukisannya, Affandi sering mengadakan pameran di pelbagai tempat. Salah satunya di India, beliau telah menganjurkan pameran pelancongan ke pelbagai bandar. Juga di pelbagai negara di Eropah, Amerika dan Australia.


Muzium Affandi, Karya Seni Penuh Makna


Foto di atas merupakan sebuah muzium yang menyuguhkan segenap sudut kehidupan Affandi sebagai pelukis Indonesia.

Terletak di tebing Sungai Gajah Wong, tempat Affandi tinggal dan bekerja, mengubah pengetahuannya. Anda boleh melihat hasil karya maestro dan pelukis lain, cara pengangkutan yang digunakan oleh Affandi, rumah yang didiaminya, dan studio yang kini digunakan untuk mengembangkan bakat melukis kanak-kanak.

Muzium Affandi terletak di Jalan Laksda Adi Sucipto 167, Yogyakarta. Jalan ini juga dikenali sebagai Jalan Solo kerana ia menghubungkan dua bandar utama iaitu Yogyakarta dan Solo. Muzium ini pernah menjadi kediaman maestro pelukis Indonesia ini.

Muzium Affandi menyimpan hasil karya pelukis lagenda Affandi. Lebih 300 lukisan beliau tersimpan di muzium ini yang terdiri daripada 3 galeri dan sebuah rumah yang pernah dijadikan tempat kediaman pelukis ini.

Rumah ini mempunyai bumbung berbentuk daun pisang dan terdiri daripada dua tingkat dengan tingkat atas adalah bilik peribadi Affandi yang mempunyai rasa artistik. Selain 300 lukisan Affandi sendiri, muzium ini juga menempatkan lebih 700 lukisan oleh pelukis terkenal Indonesia yang lain seperti: Basuki Abdullah, Popo Iskandar, Hendra, Rusli, Fajar Sidik dan lain-lain.

Terletak di kawasan seluas lebih kurang 3,500 m², seni bina muzium ini menunjukkan kesopanan maestro. Bumbung bangunan galeri semuanya menyerupai pelepah daun pisang dan direka sepenuhnya oleh maestro sendiri.

Pembinaan dilakukan secara berperingkat yang terdiri daripada 3 buah dewan pameran, sebuah ruang tamu dan ruang keluarga berupa kereta lembu yang Affandi buat atas permintaan isterinya Maryati ketika sudah tua dan tidak dapat lagi menaiki tangga ke rumah utama.

Bentuk permukaan tanah yang luar biasa memberi inspirasi kepada Affandi untuk mereka bentuk bangunan dan persekitaran yang unik di sekelilingnya. Hasilnya adalah persekitaran bersepadu yang sangat unik, hasil reka bentuk Affandi sendiri. Rumah dua tingkat ini kebanyakannya diperbuat daripada kayu. Di tingkat atas ialah bilik peribadi Affandi. Selain itu, tingkat bawah digunakan sebagai bilik rehat dan terdapat juga garaj. Menikmati suasana semula jadi dari tingkat bawah adalah keselesaan tersendiri. Satu lagi suasana santai dengan persekitaran seni yang penuh dengan sentuhan seni.

Affandi adalah seorang maestro lukisan dari Indonesia dengan aliran gaya?


  • Ekspresionisme Kubisme
  • Naturalisme Impresionisme

Posting Komentar untuk "Affandi Pelukis Maestro dari Indonesia, Muzium dan Ciptaan Seni Penuh Makna"