Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Indeks Buku Bukan Fiksyen : Definisi, Bahagian, Fungsi, Jenis, Peraturan dan Contoh



Mungkin anda pernah mendengar perkataan Buku Indeks? Di sini kami menerangkan maksud, fungsi, bahagian, jenis dan contoh. Sila baca penjelasan berikut dengan teliti, jangan ketinggalan.

Definisi Indeks Buku


Apabila menerbitkan buku, biasanya ia perlu disusun dengan kemas dan teratur. Salah satu bahagian yang paling penting dalam sesebuah buku ialah indeks buku, kerana kadangkala terdapat istilah dalam buku yang disusun mengikut abjad, apabila mencari istilah akan mudah didapati dengan melihat indeks buku.

Indeks buku biasanya diletakkan pada halaman terakhir buku, yang berguna untuk mempercepatkan carian istilah dalam buku supaya tidak mengambil banyak masa untuk mencari istilah. Kali ini kita akan membincangkan maksud indeks buku, bahagian-bahagian indeks buku, fungsi indeks buku, pelbagai indeks buku dan contoh indeks buku.

Indeks buku ialah perkataan atau istilah penting yang disusun mengikut abjad dan memberikan maklumat tentang halaman tempat perkataan atau istilah itu ditemui. Indeks ini sangat berguna untuk memudahkan pencarian maklumat dalam buku, kerana ia cepat mencari maklumat yang kita cari. Secara umum, indeks buku diletakkan pada halaman terakhir buku, jadi istilah carian tidak mengambil banyak masa.

Bahagian Indeks Buku


Indeks buku secara amnya terdiri daripada beberapa bahagian termasuk indeks nama, indeks subjek, butiran indeks subjek dan juga nombor halaman di mana nama atau butiran subjek terletak. Ini adalah semua bahagian yang membentuk indeks buku. perhatikan penjelasan berikut:
  • Indeks nama (pengarang), ialah susunan atau himpunan nama orang dalam suatu indeks.
  • Indeks topik (subjek/istilah), ialah himpunan topik atau istilah yang disusun mengikut abjad yang istilahnya ada di dalam buku atau berkaitan dengan kandungan buku. Dalam buku teks kimia, indeks subjek biasanya mengandungi istilah yang berkaitan dengan kimia.
  • Butiran indeks topik, ialah istilah atau topik yang berkaitan dengan subjek dalam indeks topik.
  • Nombor halaman, adalah sebahagian daripada indeks buku untuk membaca nombor halaman tempat istilah itu muncul.

Fungsi indeks buku


Berikut adalah beberapa ciri Indeks Buku, termasuk yang berikut:
  1. Memudahkan pembaca memahami sesuatu perkataan yang belum difahami.
  2. Mempercepatkan pembaca apabila mereka ingin mencari topik perbualan.

Jenis indeks buku


Indeks terbahagi kepada 2 iaitu indeks subjek dan indeks pengarang/penulis. Baca penerangan di bawah untuk mengetahui perbezaan dan memahami jenis indeks dalam buku ini.

1. Indeks Subjek, mengandungi senarai istilah dalam buku.

2. Indeks Pengarang mengandungi senarai nama pengarang atau tokoh yang pendapat atau teorinya dipetik dalam buku berkenaan.

 
Peraturan penulisan indeks pengarang:
 
  1. Jika nama pengarang hanya terdiri daripada satu perkataan, maka nama pengarang ditulis seadanya. Nama pertama ditulis dengan huruf besar.
  2. Jika nama pengarang terdiri daripada dua perkataan, nama kedua diletakkan sebelum nama pertama; terdapat koma antara nama kedua dan nama pertama.
  3. Jika nama pengarang terdiri daripada lebih daripada dua perkataan, nama akhir diletakkan sebelum nama pertama dan tengah; selepas nama keluarga diberi koma.
  4. Nama kedua dan ketiga secara bertulis boleh disingkatkan atau kedua-duanya.
  5. Nama gelaran mungkin tidak disertakan.

Contoh indeks buku
 
Anafora, 44, 417, 430
Analogi, 31, 228
anteseden, 417
bahasa kebangsaan, 15, 23
bahasa nusantara kuno, 3
bahasa rasmi, 22


Penjelasan:

Anafora, ialah topik
44, 417, 430 ialah muka surat

Contoh Nama Indeks/Pengarang


Membaca indeks subjek akan memberikan anda topik yang diliputi dalam buku, kemudian nama atau indeks pengarang akan memberi anda maklumat tentang nama yang berkaitan dengan kandungan buku yang anda baca.

Harry S. Truman 4:94 
Harrison, George 2:41
Harrison, John 11:20
Harry Aveling 1:112

Penjelasan:

Harrison, George ialah Nama indeks
2: membentuk volum ensiklopedia
41 ialah nombor halaman ensiklopedia

Posting Komentar untuk "Indeks Buku Bukan Fiksyen : Definisi, Bahagian, Fungsi, Jenis, Peraturan dan Contoh"