Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Brosur Ialah: Definisi, Jenis, Ciri, Fungsi, Tujuan dan Kekuatan



Mungkin anda pernah mendengar perkataan brosur? Di sini kita membincangkan secara terperinci tentang definisi, jenis, ciri, fungsi, tujuan, kelebihan brosur. Baca penjelasan berikut dengan teliti, jangan ketinggalan.

Definisi Brosur


Brosur merupakan salah satu media maklumat luaran dalam bentuk tulisan bercetak.Untuk menawarkan sesuatu produk, brosur ini berfungsi untuk memberikan maklumat produk yang ditawarkan kepada bakal pengguna. Umumnya, brosur ini adalah dalam bentuk helaian kertas yang mengandungi baris perkataan serta maklumat tentang sesuatu produk dan ditambah beberapa imej sokongan.

Pemahaman Menurut Pakar


Takrifan brosur menurut pakar termasuk yang berikut;

1. Prof. Drs.Onong.U.Effendy dalam Kamus Komunikasinya (1989: 130)

Brosur ialah buku kecil dan nipis yang mengandungi maklumat tentang sesuatu perkara atau aktiviti.

2. Cutlip, Center, and Broom dalam bukunya Effective Public Relations (1994: 263-273)

Brosur ialah penerbitan ringkas yang terdiri daripada beberapa muka surat yang mengandungi maklumat ringkas tentang sesebuah organisasi atau syarikat untuk diketahui umum.

3. Hampton (2013:1)

Nyatakan takrifan risalah ini berdasarkan bentuk fizikalnya, iaitu sekeping kertas bercetak yang kecil, secara amnya menggunakan satu helaian kertas berukuran 8.5 inci x 11 inci atau 8.5 inci x 14 inci dengan tiga lipatan atau boleh saiz lain dengan banyak. lipatan berbeza atau tanpa lipatan.

Jenis Brosur


Berikut adalah beberapa jenis brosur, yang terdiri daripada:

1. Risalah tanpa Lipatan

Brosur tanpa lipatan boleh dikenali sebagai Flyers, di mana brosur tidak mempunyai lipatan dan saiz yang banyak digunakan oleh usahawan ialah A5 (14.8 cm x 21 cm), A4 dan DL (1/4 quarto paper). Brosur jenis ini boleh digunakan untuk promosi media dengan memberikan maklumat ringkas. Jika anda ingin panjangkan sedikit maklumat, anda juga boleh menggunakan kertas A4 berukuran 21 cm x 29.7 cm.

2. Risalah 2 Lipat

Brosur dua lipatan biasanya menggunakan kertas A4 dengan saiz 21 cm x 29.7 cm. Kertas akan dilipat 2 jadi ada 4 muka surat depan dan belakang. Brosur jenis ini biasanya digunakan untuk promosi yang memaparkan lebih banyak imej atau mempunyai imej yang lebih besar.

3. Risalah 3 Lipat

Jenis dan saiz brosur terakhir dengan 3 lipatan adalah brosur yang paling popular dan paling banyak digunakan untuk promosi barangan atau perkhidmatan. Kertas yang digunakan untuk membuat brosur 3 lipatan ialah bersaiz A4 21 cm x 29.7 cm di mana kertas tersebut akan dilipat kepada 3 bahagian supaya brosur tersebut mempunyai 6 muka surat hadapan dan belakang. Kalau nak buat brochure yang banyak gambar dan gambar atau brochure yang banyak bahan nak disampaikan. Risalah 3 kali ganda ini sesuai untuk pilihan anda untuk memenuhi keperluan anda.

Ciri-ciri Brosur


Berikut adalah beberapa ciri-ciri risalah, yang terdiri daripada:

  • Umumnya mempunyai satu mesej.
  • Bertujuan untuk dapat memberitahu, mendidik, dan juga memujuk atau juga mempengaruhi orang/pelanggan untuk membeli atau menerima pakai mesej yang disampaikan.
  • Hanya diterbitkan sekali sahaja. walaupun begitu ia boleh diulang cetak berkali-kali sama ada dikemas kini atau tidak.
  • Dibuat semenarik mungkin untuk menarik perhatian orang ramai.
  • Diedarkan secara berasingan oleh pembuat brosur.
  • Mempunyai reka bentuk yang menarik dan juga kandungan mestilah jelas.

Fungsi Brosur


Fungsi risalah termasuk yang berikut:

  • Untuk memaklumkan kepada bakal pengguna yang berkaitan dengan syarikat atau juga produk atau perkhidmatan yang akan ditawarkan.
  • Sebagai alat pengiklanan atau alat promosi, adalah menarik dan juga mungkin untuk mempromosikan satu atau lebih produk atau perkhidmatan.
  • Reka bentuk brosur yang baik yang membolehkan ia dapat mengekalkan kriteria semua brosur daripada syarikat. Kriteria, yang kadangkala dirujuk sebagai konsep, kemudiannya dimasukkan ke dalam semua jenis risalah, yang akan menjadikan syarikat mudah dikenal pasti.

Tujuan Brosur


Berikut adalah tujuan risalah dalam bahasa Inggeris, iaitu seperti berikut:

  • Maklumat 
  • Kenaikan Pangkat (Promotion).
  • Untuk meningkatkan daya tarikan bagi sesuatu produk (To be able to increase the attractiveness of a product).
  • Sebagai identiti bagi sesuatu produk

Kelebihan Brosur


Berikut adalah beberapa kelebihan brosur, yang terdiri daripada:

  • Media Promosi Murah

Media promosi paling murah selain media sosial ialah mencetak brosur. Harga percetakan brosur di mesin cetak pada masa ini sangat murah, lebih-lebih lagi jika anda mencetaknya di pulau Jawa.Anda boleh mendapatkan harga cetakan brosur bermula dari Rp. 300-500 rupiah sehelai, sudah tentu harga brosur sangat bergantung pada jumlah tempahan anda, warna, dan saiz brosur.

  • Penyerahan Paling Mudah

Hanya dengan kata-kata yang menarik dan jelas, anda boleh menyampaikan kandungan promosi anda. Kebanyakan brosur juga bergantung pada imej komunikatif untuk menarik pelanggan berpotensi.

  • Mudah Dibawa Ke Mana-mana

Dengan kemudahannya, brosur boleh dilipat dan dimasukkan ke dalam poket pelanggan tanpa merumitkan pelanggan anda. Supaya apabila anda memberikan brosur kepada pelanggan, pelanggan boleh membacanya pada bila-bila masa dan di mana sahaja.

  • Pengagihan Mudah

Anda boleh mengambil brosur dan memberikannya di mana-mana sahaja, bergantung pada sasaran pelanggan anda. Kita sering menjumpai brosur diedarkan di tepi jalan.

  • Tingkatkan Kepercayaan Pelanggan

Kredibiliti syarikat anda juga boleh dibina dengan brosur, tetapi untuk meningkatkan kredibiliti ini, anda mesti boleh mencipta reka bentuk risalah yang menarik, elegan dan komunikatif.

  • Maklumat Lebih Spesifik

Walaupun anda dikehendaki membuat brosur dengan ayat yang pendek dan padat, untuk jenis brosur tertentu (seperti spesifikasi) anda boleh menggunakan brosur untuk menyampaikan secara lebih spesifik.

  • Cepat Membuat


Terdapat juga banyak pencetak di sekeliling anda yang menawarkan kelajuan cetakan. Di Internet sahaja saya sering melihat pencetak yang mampu mencetak ribuan brosur dalam masa 1-2 hari.

  • Reka Bentuk Tersuai

Anda boleh menentukan reka bentuk risalah promosi anda dan menyesuaikannya dengan perkembangan trend dan masa. Trend reka bentuk brosur berubah hampir setiap tahun, anda boleh mencari di Google untuk brosur yang sedang berkembang.

Posting Komentar untuk "Brosur Ialah: Definisi, Jenis, Ciri, Fungsi, Tujuan dan Kekuatan"