Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Pencipta Komputer Riba, Biografi dan Kisah Adam Osborne


Pencipta Komputer Riba, Biografi dan Kisah Adam Osborne


ADAM Osborne (6 Mac 1939 - 18 Mac 2003) ialah seorang pengarang buku, penerbit perisian, dan pereka komputer yang mengasaskan beberapa syarikat di Amerika Syarikat dan tempat lain. Adam Osborne merupakan salah seorang tokoh besar dalam dunia teknologi melalui sumbangannya terhadap penciptaan komputer riba atau komputer mudah alih.

Adam Osborne lulus dari Universiti Birmingham pada tahun 1961 dan kemudian menerima Ph.D. daripada Universiti Delaware. Selepas menamatkan pengajian di universiti, beliau bekerja sebagai pembangun aplikasi atau perisian, dan juga aktif menulis beberapa buku.

Ciptaan Adam Osborne lahir daripada idea seorang lelaki bernama Alan Kay yang berkonsepkan komputer mudah alih atau cikal bakal komputer riba. Idea ini kemudiannya dikembangkan oleh Adam Osborne dengan mencipta komputer riba atau komputer mudah alih pertama yang kemudiannya dinamakan Osborne 1. Osborne I dicipta oleh Adam Osborne dengan berat 10 paun dengan skrin 5 inci, bateri kecil untuk kuasa. dan dengan dua. pemacu cakera liut dan juga dilengkapi dengan memori dan papan kekunci yang kecil. Dengan harga rasmi, harganya agak mahal sekitar 1,795 rupiah.

Dijual sehingga 10,000 unit sebulan, Osborne menjadi komputer terlaris. Pendapatan yang diperoleh Adam Osborne juga mencecah kira-kira 70 juta dolar. Melihat kejayaan jualan Osborne I, dia meminta Adam Osborne mengeluarkan barisan komputer riba atau komputer mudah alih seterusnya yang dibuatnya dipanggil Executive, tetapi jualan Executive tidak sepadan dengan Osborne I.

Sejak kecil, Adam Osborne menyukai perkara yang berbau teknologi. Dari hobinya dia boleh membuat komputer riba atau komputer mudah alih. Dia juga tidak pernah menyangka produknya akan menjejaskan perkembangan teknologi semasa.

Kisah penciptaan komputer riba pertama di dunia


Komputer riba, adalah salah satu barang yang kini diperlukan untuk menyokong kerja dan sekolah. Bentuk, saiz dan berat komputer riba membolehkan pengguna mengakses komputer riba dengan mudah pada bila-bila masa dan di mana sahaja mereka perlukan, dan membolehkan pengguna membawa komputer riba bersama mereka ke mana sahaja mereka pergi.

Tetapi adakah anda tahu sejarah komputer riba pertama di dunia? Seperti apa dan bila komputer riba pertama dibuat?

1. Dicipta oleh Adam Osborne

Osborne 1 telah dicipta dan dinamakan sempena penciptanya, Adam Osborne. Adam Osborne ialah anak kepada seorang penulis Inggeris bernama Arthur Osborne.

Adam dilahirkan di Thailand pada tahun 1939. Sebagai seorang lelaki muda, Osborne berpindah ke England dan pada tahun 1961 Osborne memperoleh ijazah dalam kejuruteraan kimia dari Universiti Birmingham dan kemudian PhD dalam bidang yang sama dari Universiti Delaware.

Osborne bekerja untuk masa yang singkat di syarikat Shell, tetapi meninggalkan untuk mengambil minat dalam komputer dan menulis.

2. Osborne bukanlah orang pertama yang membuat komputer riba

Melalui syarikat Xerox Parc, Alan Kay mencadangkan idea komputer riba pada tahun 1968 dan menerbitkannya melalui kertas kerja seperti Dynabook yang diterbitkan pada tahun 1972.

3. Osborne Computer Corp. diasaskan untuk membuat komputer riba

Pada Mac 1980, Adam Osborne Lee Felsenstein, bekas jurutera Intel, mendekati Steve Jobs, Steve Leininger, dan Steve Wozniak dari Apple untuk bekerjasama mewujudkan sebuah syarikat pengkomputeran mudah alih mampu milik.

Menggunakan hasil daripada syarikat penerbitan Adam Osborne, pada tahun 1981, Osborne Computer Corp.

4. Osborne 1. Spesifikasi dan Berat

Daripada spesifikasi Adam Osborne, Felsenstein mereka bentuk osborne 1 dengan perumah dan pemegang terbina dalam yang boleh menahan jatuh secara tidak sengaja dan boleh diletakkan di tempat duduk pesawat.

Osborne 1 ialah skrin 5-inci dengan tiub dan mempunyai pemacu cakera liut serta mempunyai bateri pilihan supaya ia tidak perlu dipalamkan ke salur keluar kuasa semasa digunakan. Berat komputer riba hampir 11 kg.

5. Mula diperkenalkan pada April 1981

Osborne 1 mula diperkenalkan kepada umum pada April 1981 di pameran komputer. Pada masa itu, Osborne 1 dijual pada harga $1795. 

6. Penjualan pertama Osborne 1 adalah satu kejayaan besar

Sejak diperkenalkan, Osborne 1 telah menarik perhatian pasaran. Dalam 8 bulan pertama Osborne 1 terjual sekurang-kurangnya 11,000 unit.

7. Jatuh kerana kedatangan pesaing

Walaupun pada mulanya berjaya, Osborne 1 tidak mampu bersaing dengan pendatang baru yang menawarkan komputer riba dengan spesifikasi yang baik dan harga yang lebih berpatutan. Komputer Kaypro adalah pendatang baru kepada produk yang sama yang akhirnya menggulingkan Osborne 1.

Posting Komentar untuk "Pencipta Komputer Riba, Biografi dan Kisah Adam Osborne"