Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Contoh Amanat Cerpen : Definisi, Ciri, Faedah dan Jenis



Mungkin awak sekali dengar perkataan amanat ? Di sini kita berbincang secara terperinci maksud, ciri, faedah, jenis, contoh mandat cerpen. Baca maklumat di bawah ini dengan berhati- hati, jangan sehingga rindu.

Definisi Amanat


Amanat ialah mesej moral melalui perkataan tersembunyi dalam bentuk nasihat, nasihat atau larangan yang mungkin ditiru dan menjadi contoh untuk semua orang.

Definisi Amanat Menurut Pakar


Mengikuti ini ialah takrifan mandat mengikut para pakar, termasuk ialah :

1. Engkos Kosasih

Menurut Engkos Kosasih mandat ialah mesej yang dikehendaki pengarang kepada pembaca melalui tulisannya, supaya pembaca boleh ambil mesej daripada ciptaan menulis itu.

2. Waluyo

Menurut Waluyo, mandat ialah sesuatu yang berkaitan dengan tema, jika tema berkaitan dengan maksudnya jadi mandat berkaitan dengan maksudnya. Kemudian jika tema mempunyai alam semula jadi langsung, khusus dan objektif, maka mesej yang mempunyai alam semula jadi kiasan, umum dan subjektif.

3.Rusiana

Menurut Rusiana mandat ialah ajaran atau mesej moral mahu dihantar oleh penulis kepada pembaca.

4. Sadikin

Mengikut Sadikin, mandat ialah untuk selesaikan sesuatu masalah atau dipanggil juga maksud yang dinyatakan pengarang dalam ciptaan sastera.

5. Wahyudi 

Mengikut Wahyudi Siswanto, mandat ialah idea yang menjadi asas ciptaan kesusasteraan, mesej yang dikehendaki pengarang kepada pembaca dan pendengar. Dalam mesej sastera moden yang secara amnya tersirat. Dan dalam kesusasteraan lama, umumnya mesej itu bertulis .

Ciri ciri mandat


Mengikuti ciri ciri mandat, termasuk :
  1. Dalam bentuk mesej atau nasihat atau larangan
  2. Mesej moral dalam a ciptaan oleh pengalaman disampaikan pada akhir cerita.
  3. Amanat ini boleh faham oleh jelas (eksplisit) dalam bentuk nasihat, kesaksian atau larangan berkaitan dengan tema utama cerita.
  4. Amanat boleh dihantar oleh langsung mahupun tersirat melalui angka dalam cerita.
  5. Mesej moral disampaikan pengarang bertujuan untuk penonton Bertindak mengikut dengan mesej yang terkandung dalam cerita.
  6. Biasanya memberitahu oleh pengarang supaya kami lakukannya oleh tersirat di hujung kata bertali

Faedah mandat


  • Untuk membina dan langsung pembaca kepada perkara yang baik, boleh ambil pelajaran daripada cerita yang boleh buat pembaca faham maksudnya cerita dan menerapkannya dalam kehidupan setiap hari. boleh memberi pelajaran kehidupan untuk penonton dan untuk orang lain
  • Untuk memberi inspirasi dan langsung pembaca agar _ gunakannya untuk pilih yang baik _

Jenis Amanat


Ada 2 jenis mandat, antara lain sebagai berikut :

1. Mesej Bertulis

Bertulis ialah mesej moral yang disampaikan oleh langsung dan jelas oleh pengarang dalam kerjanya supaya boleh dengan mudah faham oleh penonton melalui ayat penjelasan.

2. Mesej Tersirat

Tersirat ialah mesej moral berkata tersembunyi (tersirat) oleh pengarang dan sahaja boleh faham oleh penonton kerana ikut plot cerita.

Contoh Mesej Amanat Cerita pendek


Cerita Malin Kundang

Dalam satu kampung, di sana a perempuan miskin. Dia tinggal bersama-sama anak tunggal yang dinamakan Malin Kundang. Setiap hari perempuan itu kerja sebagai nelayan. Walau bagaimanapun , pendapatan tidak boleh penuhi keperluan setiap hari, jadi hidup dia sentiasa pelik.

Bila Malin Kundang sudah matang, dia memutuskan untuk pergi kepada bandar. Dia ingin mengeluh nasib di sana.

“ Mungkin dengan pergi kepada bandar, saya boleh ubah nasib ibu saya," kata Malin Kundang .

Dengan berat hati, mak dia pun izinkan. Sekarang, ibunya kembali menjadi perempuan lelaki tua yang pendiam. Selepas Malin pergi, ibu sentiasa berfikir syarat anaknya. Dia sakit, bila Malin tidak sekali hantar mesej kepada dia.

Sehinggalah sejumlah tahun seterusnya, Malin berkemampuan ubah nasib dia. Dia mempunyai menjadi saudagar yang sangat kaya. Malin mempunyai ramai kapal. kehidupan Malin tidak sekali lagi susah. Malin juga kahwin dengan perempuan sangat cantik .

Sesuatu hari, Malin tertanya-tanya kira-kira keadaan di kampungnya. Dah lama dah dia kembali kepada rumah. Malin pergi bersama-sama isteri dia dan ramai pekerjanya. Dia juga bawak ramai wang untuk dikongsi bersama kepada warganegara .

Malin tiba di kampungnya. Dia kongsi wang itu kepada orang. Orang di kampung sangat gembira di antara mereka sesiapa tahu Malin, siapa jiran bersendirian. Lelaki itu langsung pergi kepada rumah Malin, mahu memberi berita gembira kepada ibu Malin .

“Mak tahu tak awak, anak awak Malin sekarang menjadi kaya." jerit jiran tetangga .

"Bagaimana awak tahu? Sehinggalah sekarang saya belum lagi sekali dengarlah," kata ibu Malin tertanya-tanya .

“Dia dilihat sangat handsome dan isteri dia juga sangat cantik cantik." kata jiran .

Cik Malin tidak percaya. Mata berkaca. Sesungguhnya, dia mempunyai rindu anaknya semasa sejumlah tahun lepas. Dia cepat lari kepada jeti. Sudah tentu tidak mengapa, Malin nampak di sana bersama-sama isterinya yang cantik .

" Malin, awak pulanglah, nak," panggil ibunya .

Malin tahu ibunya. Bagaimanapun, dia malu mengakui ibu bapanya memakai pakaian lusuh. Bagaimana dia terangkan semua ini kepada isterinya?

" Awak" katakan ibu awak sudah meninggal dunia. ialah ini sungguh ibu awak?" soalan isteri Malin buat la keliru .

"Dia tidak ibu saya. Dia pengemis yang mengaku sebagai ibu saya." Malin teruja .

ibunya sungguh sakit mendengar kata-kata Malin. ibunya kemudian mengutuk Malin .

“ Hati awak sekeras-kerasnya rock, Malin. Jadi, saya bersumpah awak kehendak jadi batu, awak ialah anak durhaka." bersumpah ibu Malin .

Malin maaf. Dia bertanya maafkan saya kepada ibunya. Namun, ibunya pada masa ini sakit susah . Serta merta itu hujan berat dan kilat menyambar. sekejap itu Malin berubah menjadi batu .

Amanat daripada cerita di atas ialah :

Kami sebagai anak jangan sekali ingkar kepada ibu bapa dan lupa perkhidmatan ibu bapa kami, kerana mereka melahirkan, mengambil berat dan menaikkan kami dengan cinta sayang .Dan jika kami ia berjaya, kami kekal mesti hormati ibu bapa kami dan tidak keras kepala, kerana kesombongan kehendak memusnahkan kami .

Posting Komentar untuk "Contoh Amanat Cerpen : Definisi, Ciri, Faedah dan Jenis"