Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Pelopor Pelukis Indonesia Moden, Biografi dan Kisah Raden Saleh


Perintis Seni Lukis Moden Indonesia, Raden Saleh


Selepas mempelajari seni halus di Eropah dan melukis dengan disiplin gaya Barat, Raden Saleh dikenali sebagai perintis seni lukis moden Indonesia.

Pada suatu hari, beberapa pelukis muda Belanda yang sedang belajar melukis bunga dan menunjukkannya kepada Raden Saleh. Beberapa kumbang dan rama-rama berada di sana. Mereka mengejek Raden Saleh.

Panas dan lembab, Raden Saleh berdiam diri selama beberapa hari. Bimbang, kawan-kawannya datang ke rumahnya dan memecahkan pintu. jerit mereka. "Mayat Raden Saleh" terbaring di atas lantai berlumuran darah. Sebelum panik, Raden Saleh datang. "Lukisan awak hanya menipu kumbang dan rama-rama, tetapi lukisan saya boleh menipu manusia," dia tersenyum.

Raden Saleh adalah pelukis Indonesia pertama yang melukis dalam disiplin Barat. Beliau kemudiannya digelar sebagai perintis seni lukis moden Indonesia.

Raden Saleh Syarif Bustaman dilahirkan di Terbaya, dekat Semarang, kepada Sayid Husen bin Alwi bin Awal dan Raden Ayu Syarif Hoesen. Tahun lahir keliru. Dalam potret dirinya, Raden Saleh menulis bahawa dia dilahirkan pada Mei 1811. Namun, dalam surat itu dia tidak pernah disebut pada tahun 1814.

“Mungkin kerana di Jawa kuno ada kalendar Jawa (Saka) dan kalendar Islam, jadi Raden Saleh agak keliru kerana terpaksa menyesuaikan diri dengan kalendar Kristian,” kata Werner Kraus, seorang kurator dari Jerman yang telah menyampaikan a. suku abad untuk mengkaji karya Raden Saleh. Kraus memilih 1811 kerana ia sesuai dengan data yang Raden Saleh belajar melukis pada tahun 1819 ketika dia berumur lapan tahun.

Guru pertama Raden Saleh ialah AAJ Payen, seorang warga Belgium yang ditugaskan oleh kerajaan kolonial untuk melukis alam semula jadi dan landskap di Hindia Belanda. Kerana bakatnya, dia berpeluang mengembangkan ilmunya di Belanda pada tahun 1830. Di sana Raden Saleh belajar melukis potret dengan Cornelis Krusemen dan landskap dengan Andreas Schelfhout.

Melukis potret dan landskap benar-benar tidak menggembirakannya. Dia melakukannya untuk wang. Keresahannya hilang apabila dia bertemu dengan rombongan sarkas haiwan yang diketuai oleh Henri Martin dari Paris yang sedang berkunjung ke The Hague. "Saleh membuat potret diri Henri Martin. Ini adalah muslihat untuk mendapatkan Henri membenarkan Saleh datang pada bila-bila masa untuk melihat haiwan sarkas," kata Kraus.

Saleh membuat banyak lakaran singa dan harimau Martin. Itulah permulaan minatnya melukis kehidupan haiwan. Salah satu lukisannya ialah "Kepala Singa", yang menggambarkan wajah singa yang kelihatan jelas, penuh wibawa. Lukisan ini adalah dalam koleksi Muzium Seni Halus Kupferstichkabinnet, Berlin, Jerman.

Pada tahun 1839, kerajaan Belanda memberinya peluang melawat negara-negara Eropah. Di Paris, Perancis, dia bertemu dengan pelukis Horace Vernet yang mempengaruhi permainan warna. Tetapi dari segi menunjukkan mood objek lukisannya, dia dipengaruhi oleh pelukis Romantik Perancis yang hebat, Ferdinand Victor Eugène Delacroix. “Raden Saleh sendiri tidak pernah menyebut nama Delacroix. Mungkin dia melihat lukisan Delacroix di muzium, "kata Kraus.

Gaya romantik boleh dilihat dalam karyanya "The Lion and the Snake". Uniknya, 23 tahun selepas lukisan ini dibuat oleh Raden Saleh, Eugene Delacriox melukis tema serupa, bertajuk “Harimau dan Ular”.

Seniman Perancis yang turut dipengaruhi oleh Raden Saleh ialah Theodore Gericault. Lukisan "Flood in Java" nampaknya dipengaruhi oleh "Rakit Medusa" karya Gericault. Kedua-duanya menggambarkan suasana dramatik sekumpulan orang yang cuba menyelamatkan diri di atas bumbung rumah (Raden Saleh) atau rakit (Gericault) daripada bencana banjir besar (Raden Saleh) atau dari banjir kilat di lautan (Gericault).

Pada tahun 1844 dia kembali ke Belanda. Raja Willem II dengan senang hati menerima dan dianugerahkan Bintang Eikenkroon. Kemudian Raja Willem III melantiknya sebagai pelukis istana.

Pada tahun 1851, Raden Saleh kembali ke Jawa, setelah berkahwin dengan seorang wanita Eropah yang kaya, Miss Winkelman. Perkahwinan itu tidak bertahan lama. Raden Saleh bercerai dan berkahwin semula dengan seorang wanita Jawa


Di Jawa, Raden Saleh ditugaskan sebagai konservator "Koleksi Seni". Raden Saleh mengembara ke Jawa Tengah dan Jawa Barat untuk melukis pemandangan dan potret raja dan bangsawan. Walau bagaimanapun, salah satu karya fenomenalnya ialah lukisan "The Arrest of Diponegoro" (1857).

Selepas berjaya mengatur penangkapan Putera Diponegoro, Hendrick Merkus de Kock kembali ke Belanda dan menerima gelaran pahlawan negara. Untuk meraikan dan menandakan kejayaan ini, de Kock meminta Cornelis Kruseman - guru Raden Saleh - untuk mencipta lukisannya sendiri.

“Raden Saleh berada di sana ketika Kruseman melukis De Kock. Bayangkan perasaan anak muda Jawa melihat orang-orang yang menawan Diponegoro dengan bangga digambarkan di hadapan mereka,” kata Kraus.

Bukan itu sahaja. De Kock meminta Nicolaas Pieneman membuat lukisan penangkapan Diponegoro sebagai tanda kejayaan kerjaya tenteranya. Pieneman mengerjakan lukisan bertajuk "Koloni Diponegoro". Kerana lukisan ini Raden Saleh membuat "The Capture of Diponegoro", yang diberikan kepada Raja Willem III.

“Ketika itu apa yang Raden Saleh lakukan mungkin masih jauh daripada isu nasionalisme. Tetapi pada masa itu dia telah menunjukkan anti-kolonialisme, "kata Krauss.

Pada tahun 1857, Saleh kembali ke Eropah dan melawat Itali. Pada tahun 1878 beliau kembali ke Jawa, dan meninggal dunia pada 23 April 1880 di Bogor, Jawa Barat.

Karya Raden Saleh


Dipetik daripada buku Raden Saleh dan karyanya, Werner Kraus (2018), Raden Saleh adalah seorang pahlawan Jawa. Nama Bustaman diambil dari nama datuknya, Sayyid Abdoellah Boestaman. Sejak berumur 10 tahun, bapa saudaranya yang juga Bupati Semarang menyerahkan Raden Saleh kepada penguasa Belanda di Batavia. Bakat seni Raden Saleh terserlah ketika di sekolah awam (Volks School).

Terima kasih atas bakat anda, Raden Saleh berpeluang belajar seni di Belanda pada tahun 1830 (Historia: 2018). Di Negeri Kincir Angin, Raden Saleh mempelajari lukisan potret dengan Cornelis Krusemen dan lukisan landskap dengan Andrean Schelfhout.

Banyak karya Raden Saleh diilhamkan oleh pelukis Eropah yang ditemuinya semasa belajar di sana. Skema warna dalam lukisannya dipengaruhi oleh pelukis Perancis Horace Vernet. Apabila menunjukkan mood objek lukisan itu, dia dipengaruhi oleh pelukis hebat Romantikisme Perancis, Ferdinand Victor Eugene De La Croix.

Seorang lagi artis Perancis yang mempengaruhi karya Raden Saleh ialah Theodore Gericault. Lukisan banjir di Jawa nampaknya dipengaruhi oleh lukisan Gericault mengenai Medusa Raft.

telah menjadi pelukis istana semasa pemerintahan Raja Willem II yang sebelum ini diberikan kepada Eikenkroon sekembalinya ke Belanda pada tahun 1844.

Raden Saleh kembali ke Jawa pada tahun 1851. Semasa di Jawa, Raden Saleh berkhidmat sebagai konservator koleksi seni. Beliau telah mengembara ke Jawa Tengah dan Jawa Barat untuk melukis landskap di sana. Dia juga melukis potret raja dan bangsawan.

Dari sekian banyak karyanya, lukisan Raden Saleh yang fenomenal ialah The Arrest of Diponegoro yang dibuat pada tahun 1857.

Raden Saleh meninggal dunia di Bogor pada tahun 1878 setelah pergi ke Eropah pada periode 1857-1878. (S-IJ)

Posting Komentar untuk "Pelopor Pelukis Indonesia Moden, Biografi dan Kisah Raden Saleh"