Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Biografi Charles Goodyear Pencipta Tayar Getah dan Retread


Biografi Charles Goodyear Pencipta Tayar Getah dan Retread


Charles Goodyear ialah seorang pencipta Amerika pada abad ke-19, yang terkenal kerana mencipta proses pemvulkanan untuk getah.

Goodyear dilahirkan pada tahun 1800 di New Haven, Connecticut. Bapanya ialah seorang pencipta dan pembuat perkakasan. Goodyear bekerja di kilang butang bapanya dan belajar di rumah.

Pada tahun 1816 beliau telah menjadi perantis ke sebuah kedai perkakasan di Philadelphia. Pulang ke rumah pada tahun 1821, dia memeterai perkongsian perniagaan dengan bapanya sehingga tahun 1830 apabila syarikat itu terpaksa ditutup.

Industri getah AS ketika itu sedang dilanda "demam getah" yang pertama kali melanda dunia. Pada mulanya, getah kelihatan gila dan beribu-ribu tan diimport dari Brazil untuk menghasilkan pelbagai produk.

Walau bagaimanapun, ia menjadi tidak praktikal dengan cepat kerana ia cair sepenuhnya pada musim panas dan menjadi bahan keras dan tidak boleh digunakan pada musim sejuk.

Goodyear telah mencipta perisai getah yang cuba dijual kepada Roxbury Indian Rubber Co. (Pengeluar getah pertama Amerika), tetapi pengurus kedai enggan, menjelaskan bahawa dia sudah mempunyai banyak produk yang tidak terjual dan tidak mendapat keuntungan daripada pelanggan yang tidak berpuas hati.

Charles Goodyear memutuskan untuk menyiasat bagaimana getah boleh dibaiki. Walaupun hidup dalam kemiskinan tegar dan dihantar ke penjara berkali-kali kerana hutang kerana gagal memenuhi kewajipannya, Goodyear tetap tidak henti-henti dengan penyelidikannya dan menumpukan sebahagian besar hidupnya untuk mengejar cita-cita ini.

Semasa di penjara, dia meminta isterinya membawa getah mentah dan penggelek, jadi dia memulakan eksperimen pertamanya pada tahun 1834. Selepas dibebaskan dari penjara, dia cuba menambah serbuk magnesium ke dalam campuran getah untuk mengelakkan melekat.

Dia mendapat sedikit kejayaan daripada eksperimennya, jadi dia meminta rakan kecilnya untuk melaburkan wangnya dalam perniagaannya. Goodyear, bersama isteri dan anak-anaknya, membuat beberapa ratus pasang but getah magnesia kering di lantai dapur keluarganya, tetapi menjelang musim panas semua kasut itu melekit.

Kerana bau getah, jiran mengadu tentang eksperimen itu, jadi Goodyear berpindah ke New York dan terus bekerja di sebuah apartmen di sana.

Dia menghadapi tentangan daripada ahli keluarga yang cuba meyakinkannya bahawa Rubber tidak akan kembali, tetapi Goodyear berkeras, mengisytiharkan bahawa dia akan menjadi seorang lelaki yang berjaya.

Berkali-kali dia hampir mendapat sokongan kewangan yang kukuh, tetapi usaha ini tidak pernah berjalan lancar seperti yang dia harapkan. Pada tahun 1839, Goodyear secara tidak sengaja menemui proses yang dipanggil pemvulkanan.

Sekeping getah secara tidak sengaja tercampak ke atas permukaan dapur yang panas dan apabila Goodyear cuba mengikisnya, dia mendapati ia telah mengeras dan menjadi sangat keras.

Dia menghabiskan lima tahun berikutnya untuk menyempurnakan proses itu kerana dia dan keluarganya semakin miskin, jadi mereka terpaksa hidup dengan ikan yang diambil dari sungai untuk dimakan. Malah dia terpaksa tinggal di kilang terbiar kerana kehilangan rumah.

Charles Goodyear memperoleh paten penting pada tahun 1944, tetapi ideanya telah dicuri oleh pengeluar getah lain dan akibatnya dia menghabiskan banyak masa di mahkamah membincangkan tuntutan paten.

Beliau menerima sejumlah 60 paten bagi permohonan proses pemvulkanan dalam pembuatan pelbagai produk seperti kondom, kontraseptif, picagari dan diafragma.

Apabila dia meninggal dunia pada tahun 1960, jumlah hutangnya ialah $200,000 dan selepas kematiannya barulah isteri dan anak-anaknya mula mendapat wang yang cukup untuk paten.

Kaedah pemvulkanannya merevolusikan industri getah dan Goodyear Tyre and Rubber Company, yang diasaskan pada tahun 1898, dinamakan sempena namanya.

Cerita Pendek Ciptaan Tayar Getah oleh Charles Goodyear


Dikenali sebagai pencipta tayar getah yang dilahirkan di New Haven pada 29 Disember 1800. Beliau adalah warganegara Amerika yang menemui kaedah pemvulkanan getah pada tahun 1839. Beliau kemudiannya mematenkan ciptaan tersebut pada tahun 1844. Pada mulanya, Charles Goodyear adalah bekas saudagar yang muflis dan dipenjarakan.kerana hutang. Pada tahun 1830 dunia dilanda demam getah dan Charles Goodyear berminat dengan dunia getah.

Getahnya bagus, tetapi berbau busuk, keras apabila sejuk dan sangat melekit apabila panas dan tidak berguna. Charles Goodyear mengasaskan syarikat itu dan melakukan segala yang dia mampu untuk mencipta bahan berguna. Sebelum ini, dia pernah mencuba memproses bahan getah dengan magnesium oksida, tepung gangsa, asid nitrik, dan gam kapur selama tujuh tahun, tetapi tidak berjaya.

Pada hari yang cerah pada tahun 1839, beliau membersihkan tangannya dengan serbuk yang diperbuat daripada campuran getah dan sulfur. Serbuk jatuh dan masuk ke dalam ketuhar yang dibakar. Apabila getah cair, dia bertindak balas dengan bahan sulfur dan mendapati bahan itu berubah kepada sifat kenyal seperti kulit. Ini adalah kali pertama getah atau tayar getah ditemui.

Goodyear juga boleh mencari getah tahan cuaca. Selepas itu, dia menjadi taksub membuat pelbagai barangan daripada bahannya sendiri dan mematenkan hasil ciptaannya. Hasrat Goodyear untuk mematenkan ciptaan ini telah diatasi oleh perintis getah British bernama Thomas Hancock, yang kaedah pembentukan semulanya secara ironisnya diilhamkan oleh contoh getah tahan cuaca Goodyear. Dia juga cuba berjuang melalui saluran undang-undang tetapi akhirnya kehilangan dan kehilangan paten Perancis, dan bukan itu sahaja, royaltinya dibatalkan.

Syarikat Goodyear Tyre and Rubber telah diasaskan pada tahun 1898 oleh Frank Seiberling, pengeluar getah dan tayar ketiga terbesar di dunia selepas Michelin dan Bridgestone. Syarikat itu, yang beribu pejabat di Ohio, Amerika Syarikat, mengeluarkan tayar untuk kereta, kapal terbang dan peralatan berat. Walaupun tidak berkaitan, nama syarikat itu digunakan untuk menghormati Charles Goodyear yang menemui pemvulkanan getah pada tahun 1839.

Pada Ogos 1824, Goodyear berkahwin dengan Clarissa Beecher dan mempunyai 7 orang anak, termasuk William Henry Goodyear. Charles Goodyear meninggal dunia di New York pada 1 Julai 1860, meninggalkan hutang sebanyak $200,000. Namun akhirnya, pengorbanan dan kerja keras Goodyear tidak sia-sia, kerana keluarganya boleh mendapat manfaat daripada royalti terkumpul hasil ciptaannya, dan yang lebih penting, namanya telah dicetak sebagai perintis industri getah moden di dunia. .

Posting Komentar untuk "Biografi Charles Goodyear Pencipta Tayar Getah dan Retread"