Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Freddie Mercury, Vokalis Lagenda Queen, Biografi dan Cerita Kehidupan Peribadinya



Dia dikenali sebagai salah seorang vokalis band yang paling terkenal dan legenda pada zamannya. Dia adalah vokalis band terkenal, Queen, salah satu band paling terkenal di dunia.

Profesion Freddie Mercury bukan sahaja menjadi orang utama dalam band itu, tetapi juga menjadi penulis lagu . Dia benar-benar berbakat kerana Freddie Mercury dan grup bandnya mengerjakan lagu-lagu itu dan menghasilkannya bersama-sama.

Freddie Mercury, terkenal dengan suaranya yang menakjubkan dan nada empat oktaf. Freddie Mercury dilahirkan dengan nama sebenarnya Farrokh Bulsara pada 5 September 1946 di Zanzibar, Tanzania.

Ayahnya bernama Bomi dan ibunya bernama Jer Bulsara. Di Zanzibar di England, bapanya bekerja di mahkamah tinggi kerajaan kolonial British.

Ibu bapanya adalah orang Parsi dari wilayah Gujerat, India dan orang Zoroaster. Freddie Mercury diketahui mempunyai seorang kakak bernama Karishma yang dilahirkan enam tahun selepas Freddie dilahirkan.

Di Zanzibar, keluarganya hidup dengan baik. Apabila dia berumur 8 tahun, ibu bapa Freddie menghantar Freddie ke sekolah berasrama penuh di Mumbai, India. Di sana dia belajar piano dan tinggal bersama ibu saudara dan datuk neneknya.

Tidak lama kemudian, vokalis Queen menyertai band pertama bernama Hectics. Pada tahun 1963, Freddie kembali ke Zanzibar, Tanzania.

Apabila pergolakan revolusioner tercetus di Zanzibar, Tanzania pada tahun 1964, keluarga Freddie Mercury membawa anak-anak mereka ke London, England. Freddie sendiri kemudiannya memasuki Kolej Seni Ealing.

Pada tahun 1969, Freddie telah menyertai beberapa band muzik lain sebelum menyertai band Queen yang dibentuk oleh Brian May.

Freddie Mercury diketahui dilahirkan dengan empat gigi tambahan di belakang mulutnya, menjadikan julat vokal empat oktafnya sangat mengagumkan.

Mula Menyertai Band Queen


Queen pada asalnya diasaskan oleh Brian May dan Tim Staffell. Kedua-duanya kemudian menamakan band itu dengan nama SMILE. Pada tahun 1970, Tim Staffell meninggalkan SMILE. Ini membuatkan Brian May kemudiannya mencari kakitangan untuk mengisi kekosongan dalam bandnya.

Pada masa itu Freddie Mercury masih di bawah nama Farroukh Bulsara, rakan kolej Tim Staffel di Kolej Seni Ealing. Band ini diasaskan oleh Brian May.

Selepas itu, Farroukh Bulsara menukar namanya kepada Freddie Mercury, dan menukar nama band itu kepada QUEEN. Band itu kemudiannya mempunyai 4 ahli iaitu Freddie Mercury, Brian May, Ben Hardy dan John Deacon.

Kerjaya Muzikal Freddie Mercury


Freddie Mercury, yang merupakan salah seorang penyanyi rock terbaik di dunia, boleh memukau semua orang yang mendengarnya kerana dia sangat sesuai untuk membawakan semua lagu . Walaupun bunyi jenis ini kadangkala tidak termasuk dalam lagu yang dinyanyikan.

Kerana suaranya yang sejuk, beberapa pengkaji sengaja meneliti suaranya semasa menyanyi. Tiada masalah pada suaranya.

Keupayaan Freddie Mercury yang membolehkannya menyanyikan semua lagu dengan sempurna. Justeru, dia turut mendapat jolokan sebagai penyanyi terbaik sepanjang zaman.

Penulis Lagu Terbaik


Bukan sahaja dikenali sebagai penyanyi yang mempunyai muzikal yang hebat, Freddie Mercury juga dikenali sebagai pencipta lagu yang unik . Dia kata dia tak pandai muzik. Walau bagaimanapun, semasa menjadi vokalis, dia telah membuat sekurang-kurangnya 10 lagu .

Lagu ciptaan Freddie Mercury tidak mengambil tema dan kunci yang sama seperti lagu yang popular pada wektu ini. Malah Fredy berkata bahawa nota yang dipilih mempunyai kunci yang sukar untuk dipelajari. Salah satu contoh lagu yang pada pendapatnya menampilkan nada yang sangat berat ialah lagu berjudul Crazy Little Thing Called Love.

Beberapa lagunya malah terkenal di dunia dan masih kerap didengari, seperti Bohemian Rhapsody, We Are The Champions dan We Will Rock You.

Kehidupan Peribadi Freddie Mercury


Dalam filem Bohemian Rhapsody, yang mengisahkan biografi Freddie Mercury, diceritakan bahawa sejak awal sebagai penyanyi, dia dilaporkan rapat dengan Mary Austin. Malah boleh dikatakan bahawa Mary adalah satu-satunya wanita di hatinya ketika itu.

Ketika Marry menjalinkan hubungan sulit dengan teman lelakinya, Freddie Mercury masih menganggap Mary sebagai kawan rapatnya dan tidak menyalahkan Merry atas kejadian itu.

Pada satu ketika, Freddie Mercury juga berkata bahawa tiada siapa yang boleh menggantikan Mary. Selepas beberapa tahun, Fredy menyampaikan berita yang mengejutkan bahawa dia tidak lagi mencintai wanita.

Berita cinta sejenis Freddie Mercury pastinya mengejutkan orang ramai. Di sebalik khabar angin yang masih belum meresap, khabarnya Fredy sedang sakit dan penyakitnya agak serius. Dia disyaki menghidap HIV akibat cinta sejenis.

Dia sangat terseksa dengan penyakitnya sehingga dia memutuskan untuk mengambil ubat yang membolehkannya mati dengan cepat. Dan ini terbukti kerana dia menghembuskan nafas terakhirnya pada tahun 1991. Walaupun ketika itu dia masih agak muda iaitu sekitar 45 tahun. 

Posting Komentar untuk "Freddie Mercury, Vokalis Lagenda Queen, Biografi dan Cerita Kehidupan Peribadinya"