Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Komposisi Badan Sihat Ialah: Definisi, Saiz dan Cara Membuat Gubahan


Apakah Komposisi Badan yang Sihat?


Komposisi badan digunakan untuk menggambarkan peratusan lemak, tulang, cecair dan otot dalam badan manusia. Dua orang dari jantina dan berat yang sama boleh kelihatan sangat berbeza kerana mereka mempunyai komposisi badan yang berbeza.

Komposisi dan pertumbuhan badan adalah komponen kesihatan yang penting untuk semua orang. Wabak obesiti yang berterusan dalam kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa telah menekankan kepentingan mengetahui tahap lemak badan untuk kesihatan jangka pendek dan jangka panjang. Walau bagaimanapun, komponen lain dalam komposisi badan juga mempengaruhi hasil kesihatan dan pengukuran menjadi semakin mahal dalam amalan klinikal.

Komposisi badan yang sihat mengandungi peratusan lemak yang lebih rendah dan peratusan jisim bukan lemak yang lebih tinggi seperti otot, tulang, organ dan tisu. Komposisi badan yang tidak seimbang meningkatkan risiko penyakit

Hanya kerana anda dan orang lain mempunyai berat badan yang sama tidak bermakna anda mempunyai kualiti kesihatan dan kecergasan yang sama. Ini kerana anda mungkin mempunyai komposisi badan yang berbeza daripada orang itu. Untuk mencapai badan yang sihat, program kecergasan bukan sahaja tertumpu kepada berat badan, tetapi juga komponen badan.

Komposisi badan ialah nisbah jisim lemak kepada bukan lemak seperti otot, tulang atau organ dan tisu lain dalam badan. Komposisi badan yang sihat mengandungi peratusan lemak badan yang lebih rendah dan peratusan jisim badan yang lebih tinggi.

Dengan mengetahui komposisi badan anda, anda boleh menganggarkan tahap kesihatan dan kecergasan anda.

Apabila orang ingin memulakan program penurunan berat badan atau meningkatkan kecergasan mereka, mereka akan mengukur komposisi badan mereka sebelum memulakan program dan membuat pengiraan yang realistik untuk memantau kemajuan program.

Saiz Komposisi Badan Sihat


Berikut dari Web MD yang dipetik dari American Journal of Clinical Nutrition, menyatakan bahawa hidangan lemak badan yang sihat adalah berdasarkan umur:

  • Umur 20 - 39 tahun: wanita 21% - 32% dan lelaki 8% hingga 19%.
  • Umur 40 - 59 tahun: wanita 23% - 33% dan lelaki 11% - 21%.
  • Umur 60 - 79 tahun: wanita 24% - 35% dan lelaki 13% - 24%.

Peratusan lemak badan juga boleh dikaitkan dengan faktor yang mempengaruhi komposisi badan, seperti jantina dan umur. Wanita umumnya mempunyai peratusan lemak badan yang lebih tinggi daripada lelaki dan peratusan itu secara semula jadi meningkat dengan usia.

Bagaimana untuk mengukur komposisi badan yang sihat?


Terdapat beberapa cara untuk mengukur komposisi badan. Sesetengah kaedah agak mudah tetapi lebih kompleks dan hanya boleh dilakukan oleh doktor dan profesional penjagaan kesihatan yang lain.

1. Impedans bioelektrik

Kaedah impedans bioelektrik adalah satu cara untuk mengukur komposisi badan menggunakan skala lemak badan bioelectrical impedance analysis (BIA) yang digunakan sebagai skala biasa.

Peranti mengalirkan arus elektrik kecil di dalam badan dan memantau rintangan kepada arus yang dialami. Ia menyediakan maklumat yang digunakan untuk meramalkan komposisi badan.

2. Ukur lipatan kulit di sekeliling caliper

Salah satu cara untuk mengukur komposisi badan yang sering digunakan oleh jurulatih kecergasan adalah dengan mengukur lipatan kulit. Angkup digunakan untuk mengukur bahagian badan yang berbeza dan kemudian pengiraan untuk menentukan peratusan lemak badan.

3. Imbasan DEXA

Imbasan DEXA atau imbasan penyerapan sinar-X dwi tenaga boleh digunakan untuk mengukur komposisi badan yang dilakukan dalam tetapan perubatan, seperti mengukur tulang, otot dan lemak badan. Kaedah ini juga boleh digunakan untuk memeriksa keadaan seseorang.

4. Skala Hidrostatik

Skala hidrostatik ialah satu cara untuk mengukur komposisi badan lengkap dalam udara. Di dalam air, tisu tanpa lemak akan tenggelam dan lemak akan terapung. Berat badan anda di udara membantu menentukan jumlah jisim lemak yang anda miliki.

Ini adalah cara paling tepat untuk mengukur komposisi badan. Tetapi jika anda membawa peralatan khas dan agak sukar untuk mempunyai klinik atau pusat kecergasan yang menawarkan perkhidmatan ini.

Bagaimana untuk mencipta komposisi badan yang sihat?


Perhatikan diet anda. Dengan mengawal pengambilan kalori anda, menambah serat dan protein adalah cara terbaik untuk mencipta komposisi badan yang sihat.

sukan. Semua sukan boleh membantu anda kehilangan lemak, tetapi latihan kekuatan adalah cara terbaik untuk meningkatkan jisim otot.

Memastikan tidur yang berkualiti. Orang yang mempunyai kualiti tidur yang lebih rendah mempunyai komposisi yang lebih baik daripada orang yang mempunyai kualiti tidur yang lebih baik.

Jangan minum alkohol. Alkohol mengandungi kalori yang tinggi sehingga boleh menyumbang kepada pengambilan kalori yang berlebihan dan penambahan lemak. Beberapa kajian juga menunjukkan individu yang mengambil alkohol lebih berkemungkinan menjadi obes.

Posting Komentar untuk "Komposisi Badan Sihat Ialah: Definisi, Saiz dan Cara Membuat Gubahan"